mars 06, 2017

Vår vän bedragaren försökte igen

Igår fick vi återigen en order på omkring 1000 kr, på Saturn spel, och på faktura.

Som vi skrivit om i ett tidigare inlägg blev vi lurade på sammanlagt 3000 kr tidigare på en kund som köpte de dyraste Saturn spelen i shoppen. Så vi var extra uppmärksamma nu.

Denna gång kom ordern inte från Örebro utan från Gyttorp, en liten ort som ligger i Örebro län.

Jag kollade upp kunden på Eniro och ringde hem till honom. Att han hette Lennart och var 60 år gjorde mig misstänksam eftersom det är en ovanlig typ av kund för våra varor. Han svarade inte första gången, men turligt nog svarade han andra gången. Annars hade jag nog ringt ett par gånger till ändå.

Han var inte alltför intresserad av att prata med mig men han förklarade barskt att han minsann inte beställt några TV-spel. Så jag avbröt ordern och ringde även till Payson som spärrade mejlen. Inte för att det lär spela någon roll.

Hade vi skickat med DHL ändå så hade han varit tvungen hämta ut det personligen. Jag skickade faktiskt ett paket idag med DHL som innehöll minneskort och kablar, med ett totalt värde av 600 kr, eftersom jag inte vill riskera bli lurad igen.

Det lite tråkiga är att personen kan fortsätta hålla på. Polisen gör inget. Det förra ärendet har inte hänt något med. En intressant sak jag kom att tänka på är att Örebro, där vår bedragare bodde sist, är samma stad som Peter Springare bor i. Han som sa att Örebropolisen är överarbetade pga all "importerad" brottslighet. (Jag tänker inte ta ställning i den frågan)

Jag ringde till polisen idag för att försöka anmäla bedrägeri, men liksom sist förklarade de att det är den ID-kapade som ska anmäla. Jag kan möjligen gå till en polisstation och lämna in de uppgifter jag har men då måste jag ju skriva ut allt och ta mig dit på arbetstid. Jag tror inte det är lönt ändå för jag måste ha "kunden" som målsägande och han var inte alltför intresserad av att prata med mig.

Det hade kanske inte varit så svårt få fast honom denna gång eftersom han använt ett nytt mobilnummer som fortfarande är aktivt och man hade kunnat gillra en fälla när han hämtar ut varan. 

Polisen är ärligt talat heller inte alltför intresserad. Pga polisen numer är centraliserad går det inte heller att få tala med någon som har hand om fallet från tidigare. En anmälan kan tas emot av någon i Umeå. Ganska virrigt alltihop. Jag tröstar mig med att det var värre i länder som Spanien på 1980-talet. Man får se till att hålla i pengarna helt enkelt så man inte blir lurad. Visst, kanske blir bedragaren åtalad om något år, men några pengar lär jag inte få tillbaka ändå. Under tiden kommer han fortsätta att begå bedrägerier.

Jag känner vår bedragare och vet hur han jobbar. I vår order så hade han en mejladress som hade samma namn som Lennarts granne, vilket får mig att misstänka att bedragaren skapat en mejl för att bedra grannen och sedan återanvänt mejladressen.

Det kan förstås vara så att det är det är grannen som är bedragaren, men grannen, som heter Ulf, är en orimlig bedragare. Han är gift och vad jag kan se på ratsit så äger han ett par bilar och har en hyfsad ekonomi. Det verkar också osannolikt att en 52-årig person vid namn Ulf skulle försöka bedra oss genom att köpa Saturn spel.

Vad som kommer hända nu är nog att några herrar i Gyttorp kommer få en del fakturor hemskickade om några veckor eller månader, och sedan göra en polisanmälan, där i slutändan företagen får stå för kostnaden. Men det är inte från mig i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar