mars 14, 2017

Alternativ till PayPal/Western Union och internationell banköverföring - TransferWise

Nyligen letade jag efter alternativ att betala min japanske kollega. Hittills har jag fört över pengar till PayPal och sedan gjort en personlig överföring. Detta "kostar" bara några kronor, men paypal har en växlingsavgift på cirka 2,5% när man överför från en valuta till en annan.

Alternativ som Western Union är dyra, jag tror de tar en avgift på minst 100 kr.

Vid en googling upptäckte jag något nytt: TransferWise. De gör en del reklam på olika tidningar och verkade seriösa även om de är rätt okända. Finns info på Wikipedia.

Det fungerar som så att man gör en banköverföring till TransferWise som förs över till en bank de har i Sverige, och så överför de i sin tur pengar från en bank i ett annat land till mottagaren. Idén är att det finns personer i det andra landet som i sin tur kanske överför till Sverige, och då används de pengarna jag förde över till TransferWise i Sverige.

Hur som helst är avgifterna låga. De tar 0,5% i avgift, dock minst 10 kr. Växlingskursen verkar inte vara exakt likadan som Googles växlingskurs, men nära. När jag jämförde att se hur mycket jag fick för att överföra 10 000 kr med Paypal och 10 000 kr med TransferWise så var TransferWise cirka 250 kr billigare, vilket är 2,5%.

Det är enkelt att se själv på deras webbsida vad avgifterna är. Om ni vill testa kan ni använda denna länken: https://transferwise.com/u/fredrikj6 så får ni första överföringen gratis.

Jag har ännu bara gjort en överföring. Eftersom det är lite omständligt med att skriva in japanska bankuppgifter kan man klicka i att ett mejl skickas till mottagaren där han själv får fylla i det. Dessa uppgifter sparas sedan i TransferWise's system till nästa gång.

Överföringen tar lite längre tid än PayPal - cirka 5 dagar tar det.

Jag tycker själv det känns skönt att slippa så mycket avgifter som möjligt. Alla avgifter man betalar hela tiden utarmar en, och det känns som avgifter man betalar "för inget". Handlar man t.ex. en vara för 100 kr av oss och betalar med PayPal så tar de 6,50 kr i avgift (3 kr + 3,5% cirka).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar